Litery przestrzenne 3D w reklamie zewnętrznej

litery-przestrzenne

Litery przestrzenne 3d to jedno z najczęściej używanych rozwiązań w reklamie zewnętrznej. Możemy je podzielić na litery przestrzenne niepodświetlane lub podświetlane. Litery 3d niepodświetlane mogą być wykonane z kilku różnych materiałów, a mianowicie ze styroduru, z pcv, z dibondu lub z blachy aluminiowej. Podobnie wygląda sprawa materiałów wykorzystywanych do wykonania liter przestrzennych podświetlanych. Podstawowa różnica polega na wykorzystaniu plexy, jako materiału oświetlanego oraz diód, świetlówek lub neonów, jako źródeł światła.

Najczęściej stosowanym materiałem do produkcji liter niepodświetlanych jest polistyren ekstrudowany, potocznie zwany styrodurem, który jest materiałem twardszym oraz mniej nasiąkliwym od zwykłego styropianu, dlatego jest idealny do takiego zastosowania. Styrodur ma bardziej jednorodną strukturę od styropianu, jest gładki, dzięki czemu doskonale nadaje się do malowania. Malowanie styroduru może być wykonywane na kilka sposobów, a mianowicie: metodą natryskową lub zwykłymi pędzlami. Farby stosowane do malowania reklama ze styroduru to farby lateksowe, akrylowe lub emalia wodnorozcieńczalne. Dzięki temu styrodur może być pomalowany w każdym kolorze z palety RAL oraz w wersji matowej lub błysku. Reklamy ze styroduru są wycinane na maszynie zwanej ploterem termicznym, szlifowane a następnie malowane na odpowiedni kolor zgodnie ze wskazaniem Klienta. Na licach liter ze styroduru często nakleja się płytę pcv oklejoną folią lub wydrukiem solwentowym zabezpieczonym laminatem lub zadrukowane drukiem UV bezpośrednio na płytę.

Litery przestrzenne niepodświetlane mogą być wykonywane również z innych materiałów. Należy do nich np. pcv, w takim wypadku napisy oraz inne znaki przestrzenne są wycinane na maszynach zwanych frezarkami CNC a następnie poddawana obróbce oraz oklejane folią kolorową lub folią z wydrukami. W podobny sposób wycinane są litery 3d z blachy aluminiowej oraz aluminiowej płyty kompozytowej zwanej dibondem. Wszystkie te rodzaje liter mogą być zamontowane jako litery pudełkowe z doklejonymi lub dospawanymi bokami, dając wtedy wrażenie trójwymiarowości. Mogą także pozostać płaskimi elementami montowanymi na płasko do ścian lub elewacji, jak również montowanymi na dystansach , które to powodują również swoiste wrażenie 3d.

Wszystkie opisane wyżej technologie wykonania reklam opisują litery przestrzenne niepodświetlane. Każda ze wskazanych technik wykonania pozwala na oświetlenie liter zewnętrznie, czyli poprzez wysięgniki stalowe lub aluminiowe lakierowane proszkowo zakończone lampami halogenowymi rzucające światło na litery przestrzenne. Mogą to być lampy halogenowe, którego źródłem światła jest żarówka z żarnikiem wolframowym, wypełniona gazem szlachetnym z niewielką ilością halogenu (czyli fluorowca, np. jodu), który regeneruje żarnik, przeciwdziałając jego rozpylaniu, a tym samym ciemnieniu bańki od strony wewnętrznej. Innym źródłem światła mogą być halogeny led w różnych rozmiarach i kolorach. Oświetlenie LED w porównaniu z jego tradycyjnym żarowym odpowiednikiem jest dużo bardziej oszczędne i pozwala uzyskać zdecydowanie lepszy efekt świecenia.

Podstawową różnicą pomiędzy wykonaniem liter podświetlanych a nie podświetlanych jest użycie materiału przepuszczającego światło. Zawsze litery do podświetlenia są wykonane z licem z PMMA (w przypadku świecenia frontem) i/lub plecami z PMMA ( w przypadku rzucania poświaty na ścianę, tzw. Efekt „halo”). W praktyce stosuje sią głównie jeden sposób oświetlenia ale istnieje możliwość połączenia tych dwóch technologii w zależności od potrzeb i wymagań Klienta oraz możliwości montażowych. PMMA, czyli polimetakrylan metylu, zwane potocznie plexi, pleksi lub pleksiglas jest materiałem sztywnym, plastycznym a przede wszystkim przepuszczającym światło, dzięki czemu jest idealne do podświetleń. W celu uzyskania pełnej gamy odcieni i kolorów poddaje się on barwieniu a w wypadku braku określonego koloru stosuje się oklejanie foliami translucentnymi, których wybór jest znacznie większy. Istnieje także możliwość wykorzystania plexi Black&White, która charakteryzuje się tym, że w dzień (bez oświetlenia) jest czarna a po podświetleniu staje się biała.

W kwestii technologii wykonania liter podświetlanych sytuacja jest podobna co do ich ilości ale stosowane materiały są podobne, z pominięciem styroduru. Konstrukcja takich liter oraz znaków oparta jest głównie na różnego rodzaju aluminium. W Polsce najczęściej stosowane systemy to SYSTEM ALS, SYSTEM ALURAPID oraz winylowy SYSTEM MILLIKEN. System Als składa się z taśmy ALS, czyli prefabrykowanego aluminium, które od strony pleców posiada kątowe wypustki pozwalające na wygodny montaż oraz łączonej z nią taśmy ELKAMET z rowkiem na plexi 3 lub 4 mm, która zbudowana jest z cienkiego aluminium zalanego w tworzywie sztucznym. System Alurapid to taśma aluminiowa w którą wklejana jest plexa na lico litery stanowiąca klosz, który nasadza się i montuje do pleców, będących jednocześnie konstrukcją, na której opiera się całość reklamy. Ostatni znany system oparty ma profilu Milliken, używanym głównie w produkcji kasetonów, stosuje się przy bardzo dużych gabarytach liter lub znaków przestrzennych. W chwili, gdy wielkość napisów przekracza gabaryty płyty plexi (300 x 200 cm) i Klient nie życzy sobie łączenia na licu musimy zastosować tkaninę winylową, którą idealnie napniemy na tym właśnie profilu aluminiowym. Rzadziej stosowane materiały na boki liter to pcv lub dibond ale w razie konieczności i na życzenie Klienta jak najbardziej mogą zostać użyte.

Pozostaje jeszcze do rozwiązania problem oświetlenia takich elementów reklamowych. W tej chwili podstawowym źródłem światła używanym do wewnętrznego podświetlenia liter i znaków przestrzennych są diody led. Rodzaj stosowanych diód uzależniony jest od wielu czynników, m.in.: wielkości i grubości liter, rodzaju lica oraz sposobu oświetlenia. Najczęściej stosuje się moduły dwu, trzy lub cztero diodowe a także taśmy ledowe. Do wszystkich liter, które będą montowane na zewnątrz konieczne jest aby diody były wodoodporne, posiadały tzw. IP65. Z uwagi na znaczną różnicę w poborze prądu podświetlenie liter innymi źródłami, jak np. neon lub świetlówka, które jeszcze kilka lat temu było dość powszechnie stosowane, aktualnie odeszło na boczny tor.

Jak widać, litery w reklamie są tematem bardzo szerokim ale z uwagi na możliwość uzyskania ciekawych rozwiązań, bardzo często stosowanym.

Autor:

Tomasz Florczak – dyrektor handlowy w Fabryce Reklamy. Z branżą reklamową związany od 15 lat, z czego od 9 lat rozwija Fabrykę Reklamy.
Koordynuje największe kampanie w firmie oraz całość działań handlowych. Odpowiadał za działania dla marek takich Play, CCC, Carrefour, Top Secret.