Reklama zewnętrzna (outdoorowa) – typy, rodzaje, formy i nośniki reklamy
Aktualnie istnieje wiele nośników reklamy zewnętrznej, dzięki którym możemy dotrzeć do odbiorcy końcowego, czyli Klienta. Formy reklamy zewnętrznej muszą być dostosowane do miejsca, w jakim się znajdują tak, aby były jak najbardziej czytelne i widoczne. Nośnik reklamy zewnętrznej, który spełnia w pełni te założenia to tablice LED.
Reklama outdoor w tej postaci ceniona jest przede wszystkim za wysoką liczbę odbiorców, wynikającą z lokalizacji tablic LED w miejscach użyteczności publicznej takich jak galerie i centra handlowe, urzędy i instytucje. Nie bez znaczenia jest również dobra widoczność tej formy reklamy o każdej porze i z dość dużej odległości. Nie wszystkie nośniki reklamy zewnętrznej dają tak duża swobodę w doborze zawartości i metody przekazania informacji. Rodzaje reklamy, jakie możemy na nich umieścić to między innymi reklama fleszowa, tekstowa albo graficzna.
Cityscroll to kolejny, nowoczesny typ reklamy zewnętrznej. Praktykowany głównie w miastach, gdzie można go ustawić w dowolnym punkcie a jej duża powierzchnia wynosząca, co najmniej 10 metrów kwadratowych pozwala na jej dość dobrą widoczność z większej odległości. Możliwość przewijania reklam pozwala przyciągnąć uwagę odbiorcy, który przebywając w miejscach spowolnionego ruchu mimowolnie rozglądają się za jakimś urozmaiceniem stojąc na przykład na skrzyżowaniach i oczekując na zmianę światła.
Dość ciekawym rozwiązaniem zdaje się być forma reklamy zewnętrznej w postaci Citylightów. Ten typ reklamy charakteryzuje podświetlana tablica, na której publikowane są plakaty reklamowe. Ten nośnik reklamy zewnętrznej jest niewielkich rozmiarów, zazwyczaj ok 2 metrów, jednakże jego usytuowanie w najpopularniejszych w miastach miejscach, takich jak: deptaki, przystanki autobusowe, dworce i galerie handlowe pozwala na dotarcie do różnorodnych odbiorców.
Opisując rodzaje i formy reklamy zewnętrznej nie można nie wspomnieć o telebimach. Ta forma reklamy outdoorowej jest uniwersalnym nośnikiem, wykonanym na matrycy z diod LED, co czyni obraz na nich prezentowany wyraźnym i czytelnym. Jednakże umieszczanie ich w miejscach największego natężenia ruchu samochodowego lub pieszego, takich jak skrzyżowania ulic mogą powodować oślepianie w godzinach wieczornych i nocnych i odciągać uwagę od tego, co dzieje się dookoła. Nie da się jednak ukryć, ze jest to jedna z najciekawszych form reklamy zewnętrznej dająca wręcz nieograniczone możliwości, co do treści prezentowanych reklam. Jednym z nośników reklamy zewnętrznej, który widział chyba każdy z nas ale może nie do końca potrafi go nazwać w sposób prawidłowy jest pylon reklamowy.
Coraz częściej wykorzystywana forma reklamy outdoorowej ze względu na swój duży zasięg przekazu, spowodowanym najczęstszym umieszczaniem go w strategicznym punkcie dla kierowców a mianowicie stacjach benzynowych. Najczęściej przybiera on formę wolno stojącego słupa, zawierającego wiele różnych informacji reklamowych. Wykorzystanie w nich wyświetlaczy ledowych sterowanych za pomocą pilota lub konsoli powodują, że pylony są łatwe w obsłudze i coraz częściej pojawiają się w naszym kraju.
Autor:
Tomasz Florczak – dyrektor handlowy w Fabryce Reklamy. Z branżą reklamową związany od 15 lat, z czego od 9 lat rozwija Fabrykę Reklamy.
Koordynuje największe kampanie w firmie oraz całość działań handlowych. Odpowiadał za działania dla marek takich Play, CCC, Carrefour, Top Secret.