Litery przestrzenne 3D – czym są, jakie są ich rodzaje, jakie pełnią funkcje?

Litery przestrzenne 3D – czym są, jakie są ich rodzaje, jakie pełnią funkcje?

Oryginalna forma reklamy w przestrzeni publicznej wyróżnia się dużą skutecznością. Teksty trójwymiarowe przyciągają uwagę i pomagają wyróżnić dane firmy wśród innych reklam. Zobacz, czym charakteryzują się litery 3D, poznaj ich rodzaje i sprawdź, jakie pełnią funkcje!

Czym są litery przestrzenne?

Litery przestrzenne podświetlane to znaki alfabetu, cyfry i inne znaki graficzne w formie trójwymiarowej. Produkowane są w taki sposób, by mogły zostać umieszczone na odpowiednio przygotowanej powierzchni – np. na stelażu, na elewacji, dachu itd. Mogą to być pojedyncze oddzielne elementy do złożenia w napis albo gotowe wyrazy wykonane z jednego fragmentu tworzywa. Służą jako nośnik reklamy i dekoracja. Najczęściej formowany z nich napis tworzy nazwę firmy lub sugeruje branżę (np. Salon kosmetyczny u Joli, Delikatesy 24H, Apteka). Litery podświetlane zewnętrzne to nic innego jak element reklamy, który wykorzystuje efekt trójwymiarowości dodatkowo podkreślony przez oświetlenie LED. Dzięki temu jest doskonale widoczny w różnych warunkach pogodowych.

Litery 3D – rodzaje i zastosowanie

Z uwagi na fakt, iż podświetlane litery przestrzenne widoczne są przez całą dobę, najczęściej znajdują zastosowanie jako element oznaczający obiekt o długich godzinach otwarcia, często całodobowy, taki jak stacja benzynowa, sklep nocny, gabinet fryzjerski, restauracja, bar itd.  Z oczywistych przyczyn znacznie ułatwiają identyfikację firmy i zlokalizowanie danego miejsca. Dodatkowo, dzięki efektowi podświetlenia pomagają wyróżnić konkretny obiekt w warunkach ograniczonego oświetlenia.

Litery 3D na budynek, w którym znajduje się lokal firmowy, zastępują jednowymiarowe płaskie szyldy oraz kasetony reklamowe. Dzięki dużej trwałości doskonale pełnią swoją funkcję i mogą pozostawać na zewnątrz przez wiele sezonów. Takie znaki na stelażu wiszącym lub stojącym mogą być też umieszczone w innych miejscach i posłużyć za drogowskaz lub informację.

Produkcja liter podświetlanych trójwymiarowych

Litery 3D mogą być wyprodukowane z różnych materiałów zapewniających im odpowiednią trwałość i estetyczny wygląd. Konkretną metodę produkcji należy dopasować do tego, na jakie warunki będą narażone w czasie użytkowania. Ważne jest też to, jaki efekt chcesz uzyskać. Różne tworzywa charakteryzują się odmienną odpornością, wyglądem oraz sztywnością. Oto przykłady materiałów, które sprawdzają się w takiej roli:

  • aluminium – materiał nieprzezierny, wymagający oświetlenia zewnętrznego. Wyróżnia się wyjątkową odpornością na działanie czynników atmosferycznych;
  • styropian lub styrodur – litery przestrzenne ze styroduru są wyjątkowo lekkie. Wykazują dużą odporność na niskie temperatury, jednak nie przepuszczają światła.

Nieprzezierne reklamy z liter przestrzennych wymagają oświetlenia typu Halo (czyli w taki sposób, by podkreślić kontury liter), podświetlenia od przodu, od tyłu lub bocznego, ponieważ nie da się ich oświetlić od środka. Napisy z liter 3D mogą mieć konstrukcję otwartą lub zamkniętą. 

Najważniejsze zalety i wady liter 3D LED

Jedną z najważniejszych korzyści wynikających z zastosowania liter 3D na budynek jest świetna widoczność reklamy o dowolnej porze dnia i w różnych warunkach atmosferycznych. Wykorzystanie oświetlenia LED zapewnia doskonały efekt, jednak koszt wyprodukowania takiej reklamy jest dość znaczący dla budżetu firmy. W tym przypadku ich trwałość i zalety przeważają nad wadami. Podświetlane litery są wyraźne nad ranem, o zmierzchu, w nocy, w czasie mgły i burzy. Z uwagi na niewielką masę nie obciążają elewacji. Dodatkowo, są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Liter 3D z aluminium i styroduru nie niszczy kontakt z wilgocią, promieniowaniem UV, wiatrem oraz ekstremalnymi temperaturami. Ich zalety przemawiają za zastosowaniem w reklamie outdoorowej.

Zadbaj o to, by wyróżnić nazwę lub logo swojej firmy przy pomocy wysokiej jakości liter przestrzennych. Są one ciekawą i nowoczesną formą reklamy zewnętrznej. Doskonale spełniają swoje zadanie, pomagając budować pozytywny obraz marki.