Materiały POS (point of sale) – czym są, rodzaje, przykłady

Materiały POS (point of sale) – czym są, rodzaje, przykłady.

W sprzedaży produktów i usług skuteczna strategia marketingowa jest filarem sukcesu. Jednym z jej elementów są produkty reklamowe przekazywane odbiorcom. Poznaj definicję materiałów POS i sprawdź, jakie są ich rodzaje. 

Materiały POS – co to jest?

Nośniki reklamy zwane materiałami point of sale (ang. point of sales materials) to obszerna kategoria obejmująca różne konstrukcje służące prezentacji oferty firmy. Wykorzystywane są najczęściej na terenie stanowiska firmowego – np. w sklepie, na korytarzu, w biurze, poczekalni lub na stoisku. Odbiorcą przekazu jest klient detaliczny przebywający na miejscu. Materiały te to najczęściej różnego rodzaju stojaki reklamowe ustawione w widocznym miejscu. 

Materiały POS – rodzaje i przykłady

Najogólniej można podzielić materiały POS na 2 grupy: miękkie (np. ulotki) i permanentne (np. potykacze). Pierwsze z nich wykonane są z papieru i charakteryzują się niską ceną, jednak nie są trwałe. Druga kategoria obejmuje nośniki reklamy wykonane z tworzyw sztucznych, metalu lub drewna. Ich żywotność jest znacznie większa. Takie materiały są odporne na uszkodzenia, dlatego można je użytkować przez długi czas. 

Produkty można też podzielić na grupy ze względu na miejsce ich użytkowania. Wyróżnia się materiały reklamowe i nośniki przeznaczone do umieszczania na ladzie, montowania na półce lub na suficie (np. wiszące hangery) oraz takie, które są stawiane na podłodze.

Stand i roll up reklamowy – praktyczne i uniwersalne nośniki 

Stand reklamowy służy do prezentacji reklamy na konstrukcji stojącej na podłodze. Podobnym nośnikiem jest roll up, czyli stojak wyposażony w specjalną kasetę z rolką. Zabezpiecza ona reklamę przed uszkodzeniem. Nośnik reklamy może stanowić stałą ekspozycję na terenie lokalu. Można też traktować go jako przenośną konstrukcję na reklamę. Służy wtedy jako ścianka reklamowa np. na wystawach, konferencjach, szkoleniach, targach i innych wydarzeniach. 

Lekka konstrukcja zapewnia stabilność i łatwość transportu. Wśród rodzajów POS reklama tego typu wyróżnia się wszechstronnością – może być używana w różnych sytuacjach. 

Potykacze reklamowe – reklama display na podłogę

Kolejnym przykładem jest potykacz. Najczęściej jest to drewniana konstrukcja z planszą na reklamę. Potykacze stawia się najczęściej bezpośrednio przed wejściem do lokalu firmowego. Zachęcają one do skorzystania z oferty sklepu lub punktu usługowego i wskazują jego lokalizację. 

Materiały POS przeznaczone na ladę i półkę

Wśród materiałów reklamowych POS znajdują się nośniki przeznaczone do ekspozycji na ladzie i na półce, gdzie znajdują się w zasięgu wzroku odbiorcy. Są stosowane w sklepach, punktach usługowych, obiektach firmowych itd. 

Wśród najważniejszych typów materiałów na ladę wymienić warto np. dyspensery ulotek. Zwykle mają one formę stojaka lub podajnika, na którym umieszcza się papierowe ulotki. Oprócz tego należy wspomnieć o wobblerach reklamowych (kiwaczkach), czyli materiałach reklamowych umieszczonych na półce sklepowej na specjalnym nośniku w formie plastikowego paska. Wobbler jest wprawiany w ruch poprzez dotyk lub podmuch powietrza, co skutecznie przykuwa wzrok odbiorcy.

Najważniejsze zalety reklamy POS

Dużą zaletą związaną z prezentacją materiałów POS w sklepie lub na targach jest skuteczne dotarcie do dużej liczby odbiorców przy relatywnie niewielkim nakładzie pieniężnym. Jeśli wybrany zostanie trwały i uniwersalny nośnik reklamy, będzie mógł być wielokrotnie użyty w różnych akcjach marketingowych, co jeszcze bardziej redukuje koszty kampanii. 

Teraz już wiesz, co to są materiały POS. Ich zastosowanie w reklamie niesie wiele zalet, dlatego przedsiębiorcy chętnie sięgają po takie sprawdzone rozwiązania. Najczęściej spotyka się stojaki typu roll up, potykacze, hangery i podajniki reklamowe. Uwzględnij je w strategii reklamowej Twojej firmy. Rodzaj nośnika reklamy dopasuj do swoich potrzeb i miejsca prowadzenia kampanii. Wybierz producenta, który zapewni wysoką jakość dostarczanych materiałów. To pomoże Ci w prowadzeniu skutecznej reklamy.