Co to jest reklama zewnętrzna?

Jak wiadomo nie od dziś reklama jest dźwignią handlu i odgrywa rolę głównego narzędzia w rękach marketingowców, za pomocą którego przyciąga się uwagę społeczeństwa do jednego, wybranego produktu lub do określonej marki. Jednakże prawie cały dzień zewsząd jesteśmy atakowani natłokiem informacji w postaci przekazów graficznych, które niejednokrotnie zamiast przyciągać nasza uwagę powodują, że przechodzimy obok nich tak jakby ich nie było. Dlatego ważne jest, aby u konkretnego odbiorcy w trakcie krótkiej chwili spowodować określone reakcje mające na celu przede wszystkim szybką identyfikację produktu. Taka forma przekazu nazywana jest reklamą zewnętrzną czyli outdoor lub OOH – out-of-home.

Większości z nas kojarzy się ona z umieszczanymi na ulicy w witrynach sklepów lub frontach budynków nazwami lub logotypami, dzięki którym kojarzymy dany produkt z jego marką. Reklama zewnętrzna aby była skuteczna musi być doskonała w swej prostocie – zawierać minimum słów ale za to czytelny przekaz werbalny. Obecnie technika daje nam wręcz nieograniczone możliwości zarówno kreacji reklamy zewnętrznej jak i jej mobilności. To już nie są zwykłe plakaty wieszane na słupach. To dwu lub trójwymiarowe odzwierciedlenia wizerunku firmy i dlatego nie mogą być przypadkowym działaniem, ich konstrukcja i wygląd muszą być dokładnie przemyślane i dawać możliwość zakomunikowania swojego przekazu w pośpiechu. Chociaż definicja mówi, że jej głównymi odbiorcami są przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskich, dla których patrzenie w okno jest głównym zajęciem wykonywanym w trakcie poruszania się transportem zbiorowym to musi być ona również czytelna i zauważalna zarówno dla kierowcy samochodu jak i pieszego. Dlatego ogromne znaczenie ma kolorystyka, której barwy takiej reklamy muszą tworzyć duży kontrast zarówno miedzy sobą jak i otoczeniem.

Co to jest Outdoor? Był on i jest jednym z najpopularniejszych środków przekazu reklamowego, ponieważ dociera do osób, które z różnych względów nie odbierają komunikatów reklamowych przekazywanych przez inne media przez co jest chętnie wybierany jako podstawowy element wielu kampanii reklamowych. Główne zalety outdooru to szeroki zasięg odbiorczy (w zasadzie może być umieszczony prawie wszędzie), długotrwałe działanie, relatywnie niskie koszty np. w stosunku do reklamy telewizyjnej oraz skuteczne kształtowanie/kreowanie wizerunku marki co jest jedną z najważniejszych funkcji reklamy zewnętrznej. Należy o tym pamiętać chociażby dlatego, że komunikat płynący z reklamy zewnętrznej jest widoczny przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu oraz daje możliwość czytelnego przekazu informacji w trakcie całego procesu zakupowego – czyli przed podjęciem decyzji o zakupie, w trakcie zakupu oraz po nim.

Autor:

Tomasz Florczak – dyrektor handlowy w Fabryce Reklamy. Z branżą reklamową związany od 15 lat, z czego od 9 lat rozwija Fabrykę Reklamy.
Koordynuje największe kampanie w firmie oraz całość działań handlowych. Odpowiadał za działania dla marek takich Play, CCC, Carrefour, Top Secret.